Kokoskaka

I Helgen har jag bara varit hemma, gick stadsmaran igår så då
är jag ledig nästa måndag, grymt skönt. Det tog ca. 2 timmar att gå en mil
och det var döjobbit, är inte alls van att gå så långt så idag har jag massor med
träningsvärk.
-
I Fredgas så bakade jag kokoskaka, min favoritkaka faktiskt.
Den är ganska enkel att göra och den tar inte så långt tid att göra heller,
Receptet på den är i alla fall:
-
-
Ingredienser:
-
Kladdkaka: 
175 g smält margarin 
4 ägg 
6 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver 
8 msk kakao 
2 tsk vaniljsocker 
2 krm salt 

Glasyr: 
75 g smält margarin 
2 dl socker 
1 ½ dl grädde 
1 dl sirap 
1 påse kokosflingor (ca 200g)
-
-
Tillagning:
-
1. Sätt ugnen på 200°C. Vispa ägg och socker med elvisp tills det blir vitt och pösigt. 

2. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål. Häll äggsmeten över och rör ihop väl. Rör sedan ner margarinet. 

3. Häll smeten i en smord långpanna och grädda 12-15 minuter. 

4. Häll alla ingredienserna till glasyren i en tjockbottnad kastrull. Låt koka 2-3 minuter under omrörning. 

5. Ta ut kladdkakan ur ugnen och bred glasyren jämnt över hela kakan. Grädda ytterligare 10 minuter. 

6. Ta ut kakan ur ugnen och låt svalna lite. Använd en vass kniv och skär kakan i fyrkanter.
-
Google bild.

 


  Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
 
 
RSS 2.0