Stress och saffran

Stress! måste plugga, måste gå skola, måste övningsköra, måste träna, måste baka, måste laga mat, måste leva åhh alltså jag hinner inte blogga nu för tiden, skolan tar all min tid. Snart är det jullov och då får jag äntligen tid till allt.. kan man ju hoppas.

 


just nu är jag så hiiiiimla sugen på fika, om jag hade tid så skulle jag baka när jag komemr hem från skolan.. men det hinner jag inte tyvärr. MEN jag ska baka när jag får tid.. och då ska jag baka saffransdrömmar, min mormor hade bakat sånna för någon dag sedan och dom var svingoda.
-
Receptet kommer här: 

saffransdrömmar (cirka 40 stycken)

 


225 gram smör, rumsvarmt
3 dl ekologiskt strösocker
1 kuvert saffran (0,5 gram)
275 gram vetemjöl (cirka 4,5 dl)
1 tsk hjorthornssalt

 

Smält 125 gram av smöret, tills det är brynt. Passa det noga, så att det inte bränns. Låt det svalna en aning. Häll en halv tesked hett vatten över saffranet, så att det löses upp. Tillsätt resterande 100 gram smör, och rör med sockret och saffran. Blanda ned det smälta, brynta smöret. Blanda ihop vetemjöl och hjorthornssalt, och arbeta slutligen ned detta i smör- och sockerblandningen. Forma degen till valnötsstora kulor. Grädda i 150 graders ugnsvärme i nedre delen av ugnen i drygt 15 minuter.

 


google bild.

 


  Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
 
 
RSS 2.0